Geschreven door Chris Roos 5 min 20 juli 2020

Hoe vind ik de juiste therapeut? En waar moet een goede therapeut eigenlijk aan voldoen?

Je bent op zoek naar de juiste therapeut. Je wilt je verhaal niet zomaar kwijt aan de eerste de beste in de hoop dat hij of zij je kan helpen. Dit artikel gaat over die zoektocht. Ik geef je tips en aanwijzingen hoe jij op jouw manier je eigen pad kan bewandelen zonder op een dood spoor te eindigen.

De keurmerken aan de muur... Wat zegt dat nou eigenlijk?

Er zijn duizenden therapeuten in Nederland. Goede therapeuten, slechte therapeuten, matige therapeuten en alles wat daar tussen in zit. De reviews liggen vaak niet voor het oprapen en de meeste mensen die bij een therapeut zijn geweest zullen dat ook niet vaak van de daken schreeuwen.

De meeste therapeuten hebben een of andere sticker op hun website. Ze zijn aangesloten bij dit of dat of zus of zo. Allemaal beroepsverenigingen die duurbetaalde emblemen en oorkondes uitdelen. Hoe meer plaatjes hoe beter. Als client kan je dan denken dat je goed zit. Het bewijs hangt immers aan de muur of op de site. Het zegt helemaal niets. Zelfs de jaren ervaring zeggen helemaal niets.

Om het nog verwarrender te maken: zelfs de ervaringen van anderen zeggen niets over de vraag of de therapeut voor jou de juiste is. Wat voor de een een geweldige therapeut is, is voor de ander een absolute afknapper. Therapeuten zijn net mensen. En zoals bij ieder mens is de eerste indruk die je van iemand krijgt heel belangrijk. Het begint al aan de telefoon of via de mail. Hoe staat hij of zij je te woord? Is dat een manier die bij jou past? Word je persoonlijk te woord gestaan, of moet je eerst allerlei formulieren invullen om daarna te wachten tot je iets hoort?

Tip: probeer van te voren te bedenken wat jij voor een therapeut nodig hebt. Waar moet hij of zij aan voldoen om jou een veilig gevoel te geven? 

Vraag altijd eerst of je een vrijblijvend kennismakingsgesprek mag voeren. In zo’n gesprek leer je elkaar een beetje kennen. Vaak net goed genoeg om een bepaalde indruk te krijgen van de persoon die voor je zit. Vraag wat je wilt vragen. Vertel waar je voor komt en waar je op hoopt als je in therapie gaat. Geef na afloop van het gesprek aan dat je het nog even wilt laten bezinken en er later op terug zal komen. Als therapeuten niet open staan voor een vrijblijvende kennismaking, kun je je afvragen of hij of zij wel de juiste therapeut voor je is. 

Tip: vraag jezelf af waar je op hoopt? Wat moet er in die therapiesessies gebeuren en kan je therapeut aan die verwachting voldoen? 

De juiste therapeut is de therapeut die jou het gevoel geeft dat hij je verder kan helpen. We weten inmiddels uit langlopend onderzoek uit de Verenigde Staten dat een van de beslissende factoren in het slagen van de therapie het contact tussen therapeut en client zelf is. Met andere woorden: als je een therapeut hebt, waarbij jij je prettig en veilig voelt, zal de therapie een grotere kans van slagen hebben. 

Tip: vraag bij de kennismaking of je aantekeningen mag maken of het gesprek mag opnemen. Dan kan je alles na afloop nog eens rustig nalezen of naluisteren.

Tot slot: het vinden van de juiste therapeut kost tijd en moeite. Als je jezelf deze tijd en moeite kunt gunnen, ben je al aan het therapeutische proces begonnen.

Veel geluk met je zoektocht en laat het weten als wij je ergens mee kunnen helpen.