Geschreven door Chris Roos 5 min 23 oktober 2020

Wat ik had willen weten toen ik met mijn praktijk begon.

Ervaring, diploma’s en heel veel energie... Ik vond dat dit wel genoeg was voor het starten van mijn eigen praktijk in relatie- en systeemtherapie. Al snel vond ik een webdesigner die op mijn verzoek een website maakte. Ik leverde zelf de teksten waar ik goed over nagedacht had. De website oogde als een parel en was klaar om gelanceerd te worden. Nu gaat het beginnen, dacht ik....

Tip: webdesigners zijn vakidioten en gericht op alles wat er mooi en aantrekkelijk uitziet.

Dat is uiteraard prima, maar vergeet ook niet dat je website functioneel moet zijn. Stel jezelf de vraag: doet de site datgene waarom ik hem heb laten maken? Ook in dit geval: minder is vaak meer. 

Ondertussen deed ik mijn stinkende best om te netwerken. Al mijn tijd besteedde ik aan het aflopen van huisartsen die geen tijd of zin hadden om naar mijn praatje te luisteren. Ik legde folders neer waar ik ze maar neer kon leggen en predikte mijn boodschap voor iedereen die het maar wilde horen. Nu gaat het dan vast beginnen dacht ik. 

Tip: denk goed na waar je je tijd en geld in wilt stoppen. Bedenk goed welke doelgroep je wilt bereiken en welk middel je hiervoor in gaat zetten.  

Er kwam geen begin aan. Mijn website was online, maar niemand die erop af kwam. Geen huisarts belde mij op om een patiënt door te verwijzen. Ik had zoveel moeite gedaan om iets moois neer te zetten. Hoe kon het dat er niets gebeurde? Was er geen behoefte aan mijn diensten en wat kon ik doen om wel aanloop te creëren? 

Ik begon te zoeken op internet. SEO en SEA en nog veel meer marketingtermen vlogen me om de oren. Ik opende een adwords account en ik ging, niet gehinderd door verstand van zaken, aan de slag. Tot mijn grote vreugde lukte het mij om een campagne online te zetten. Iedereen die op mijn googleadvertentie klikte, begroette ik met gejuich. Tot ik er achter kwam dat google steeds meer geld aan mij ging verdienen en ik nog steeds geen nieuwe cliënten binnenkreeg. 

Tip: schoenmaker, blijf bij je leest. Ga niet iets doen wat een ander veel beter en sneller kan. Blijf bij je eigen specialisme. 

Misschien is het wel een vak? Misschien heb ik wel verstand van relatietherapie, maar niet van online marketing. Toen deze gedachte bij mij doorbrak, stopte ik met mijn amateuristische gepruts en begon ik te zoeken naar een professionele partij die mij zou kunnen helpen om beter vindbaar te worden. De eerste partij was goedkoop en kon zowel mijn SEA als SEO campagne voor haar rekening nemen. Helaas zat ik wel gelijk een jaar aan ze vast, maar dat moest dan maar. Het is toch een beetje alsof je je auto naar de garage brengt, terwijl je totaal geen verstand van auto’s hebt. Je hoopt maar dat ze in de garage doen wat ze beloven!

Tip: laat je niet verleiden door gratis scans en mooie praatjes. Zorg dat ze binnen een door jou bepaalde tijd met concrete resultaten komen.  

Ik kreeg een allervriendelijkste dame als mijn contactpersoon. Pas veel later kwam ik erachter dat ze net van school was en het vak nog moest leren. Prima natuurlijk, maar het bracht me niet veel verder. De mooie beloftes die vooraf gedaan waren, bleken toch wat minder makkelijk te behalen in de praktijk. Ik was toen veel geld en tijd verder. Na een jaar ging ik weg bij het bureau en ging op zoek naar iemand die me wel kon helpen.

Tip: ga geen jaarabonnementen of iets dergelijks aan. Als het niet lekker loopt moet je toch het jaar uitzitten en dat is zonde van het geld.  

De zoektocht naar een online marketingbureau is lastig als je niet goed weet waar je nu precies op moet letten. Ze beloven allemaal een plaats op de eerste pagina, maar blijven vaag over wanneer dat dan gaat gebeuren. Ik kreeg heel veel scans opgestuurd waarin dan stond wat er allemaal mis was aan mijn website en wat zij dan voor mij konden doen. Het frappante was dan wel dat geen van die scans met elkaar overeen kwamen. Op een gegeven moment had ik zoveel van die gasten gesproken dat ik er wanhopig van werd.

Tip: ga voorbij aan de praatjesmakers en snelle jongens. Zoek naar transparantie en realisme.

Uiteindelijk vond ik iemand die mij niet meteen gouden bergen beloofde en ook het werk van zijn concurrenten niet meteen afdeed als gepruts. Juist die houding deed mij besluiten om met dit bureau in zee te gaan. De combinatie van realisme gekoppeld aan een no nonsens houding trok mij over de streep. Ik ben veel geld en tijd verder, maar uiteindelijk heeft de hele zoektocht mij gebracht waar ik nu ben. Dat geld had ik kunnen besparen als er toen een site had bestaan als de Juiste Therapeut.nl.

Mijn onwetendheid op het gebied van online marketing heeft uiteindelijk tot dit initiatief mogen leiden. Laten we samenwerken met elkaar om onze vindbaarheid maximaal te vergroten tegen minimale kosten.  

Tip: ga niet voor de grote marketingbureaus. Ga voor een klein bureau en ga voor persoonlijk contact. Dat voorkomt dat je als nummer eindigt.