cognitieve gedragstherapie

Cognitieve gedragstherapie: de oplossing voor vele problemen

Wist je al dat cognitieve gedragstherapie het antwoord biedt op heel wat problemen? Cognitieve gedragstherapie is een vorm van psychotherapie ontwikkeld door Aaron Beck en Albert Ellis. Gedragingen, emoties en beleving zijn sterk afhankelijk van je cognities (gedachten). Mensen hebben vaak de neiging om een ervaring op een vervelende manier te interpreteren. Een negatieve denkwijze kan verschillende problemen met zich mee brengen, waardoor een cognitieve gedragstherapie behandeling een uitkomst kan zijn. 

Hoe werkt cognitieve gedragstherapie?

Een aantal facetten komen aan bod tijdens een behandeling met cognitieve gedragstherapie. Je gaat op zoek naar jouw patronen. Therapeuten vinden het belangrijk dat er wordt gepraat over wat jij als problematisch ervaart in het leven. Hierbij kan gedacht worden aan:

  • mentale problemen;
  • conflicten;
  • lastigere relaties;
  • of problematisch gedrag.

Samen met de therapeut kies je welke problemen je gaat aanpakken. Je wordt bewust van de bijbehorende gevoelens en gedachten. Je leert praten over hoe je situaties en problemen interpreteert. Samen ga je op zoek naar de negatieve denkpatronen in het leven. Deze vervelende denkpatronen ga je leren herkennen en verbeteren. Je leert om met een positieve gedrag en constructieve manier om te gaan met problemen in het leven.

Tijdens een cognitief gedragstherapie is het van belang dat je jouw problemen op een open manier op tafel durft te leggen. De therapeut gaat samen met jou op zoek naar de knelpunten en bijbehorende oplossingen. Het verleden komt aan bod, maar niet te lang. Je leert hoe je huidige problemen in de toekomst kan vermijden. Een therapeut bepaalt met jou de concrete doelen en door denk- en gedragsoefeningen zal je die doelstellingen gaan behalen. 

cognitieve gedragstherapie

Het ABC-model bij cognitieve gedragstherapie

Een model wat vaak wordt gebruikt door gedragstherapeuten is het ABC-model, ofwel het G-model. Dit model beschrijft hoe een persoon bepaalde gebeurtenissen interpreteert en welke gedragingen en gevoelens hierbij komen kijken. 

A: er heeft een Gebeurtenis plaatsgevonden.
B: je ontwikkelt je eigen Gedachten over die gebeurtenis.
C: je gedachten en interpretaties leiden tot bepaalde Gevoelens en Gedrag. 

Cognitieve gedragstherapie richt zich vooral op op de problemen bij letter B. 


Voor wie is cognitieve gedragstherapie?

Cognitieve gedragstherapie is een goede behandeling voor iedereen die gebeurtenissen of ervaringen op een negatieve manier interpreteert. Hierbij kan o.a. gedacht worden aan:

  • angststoornissen
  • dwangstoornissen
  • faalangst
  • burn-out
  • verlatingsangst
  • depressie
  • vermoeidheid

Een gedragsprobleem of psychische moeilijkheden kan vanaf jongs af aan al beginnen. Daardoor is cognitieve gedragstherapie ook een goede behandeling voor kinderen of jongeren. Je hoeft geen problemen te hebben om iets te leren uit cognitieve gedragstherapie. Het is altijd prettig om meer te leren over relativerend en efficiënt denken. 


Hulp nodig?

Contacteer vrijblijvend een cognitieve gedragstherapeut op het platform. Of maak direct een afspraak bij een therapeut. 

cognitieve gedragstherapie