faalangst

Faalangst: wat is het en hoe kun je faalangst overwinnen?

Faalangst: heb je het gevoel dat alles wat je doet zal mislukken? Dit gevoel kan veel invloed hebben op je leven. Wat houdt faalangst in? Hoe kom je aan faalangst? Hoe kun je het herkennen én hoe kun jij het overwinnen?


Wat houdt faalangst in? 

Indien je last hebt van faalangst heb je het gevoel dat alles gaat mislukken. Dit gevoel ontstaat vooral als je iets wil uitvoeren, zoals een taak of een examen op school. Je bent continue bang om niet te voldoen aan de verwachtingen van een ander. Je krijgt het gevoel dat je wordt afgekeurd, je blokkeert, stelt uit of gaat zelfs harder werken. 

Je kunt de ervaring hebben om niet goed genoeg te zijn. Hierdoor ervaar je de opvolgende keren spanningen om te presteren, waardoor je minder goed presteert en opnieuw een faalervaring krijgt. Zo blijf je in een cirkel terecht. Angst en behoefte aan controle worden hierdoor elke keer verhoogd. 

Door deze faalervaringen kom je terecht in angst en onconstructieve gedachten die je zelfbeeld aantasten. Je raakt steeds minder in staat om je eigen kunnen in te schatten.

Hoe kun je faalangst overwinnen? 

Gelukkig is er altijd licht aan het einde van de tunnel en is faalangst op te lossen. Ten eerste kunnen de volgende tips je al een stuk verder helpen om faalangst te overwinnen:

  • Ontspan voldoende;
  • Maak een dagplanning en bedenk hoeveel tijd je wil besteden aan een taak;
  • Houd een gezond ritme aan: word wakker, eet en slaap op vaste tijdstippen;
  • Maak meer tijd voor ontspanningsoefeningen bij spanningen;
  • Geef jezelf de tijd. Leer te accepteren dat je niet alles in de hand hebt. 

Wanneer je erg veel last hebt van faalangst is het aan te raden om te starten met een therapie, zoals psychotherapie. 

Door een therapie ga je leren om sterker in je schoenen te staan. Daarnaast ga je leren om geen angst meer te krijgen over je prestaties, examens of een spannende opdracht. Je leert om een spannende situatie op een goede manier aan te pakken, zodat je geen last meer krijgt van uitstelgedrag of vermijdingsgedrag. 

Samen met een (psycho)therapeut ga je oorzaken en oplossingen voor je faalangst onderzoeken. Je hebt verschillende gesprekken met je therapeut om deze oorzaken te herkennen. De therapeut kan je eventueel opdrachten meegeven en leert je verschillende manieren over omgaan met verwachtingen en afkeuringen. Na de therapie ervaar je een positievere beeld over jezelf en je prestaties.

Een ander goede vorm voor faalangst is cognitieve gedragstherapie. Daarnaast zijn er nog meer vormen van therapie geschikt voor faalangst. Bij DeJuisteTherapeut.nl vind je verschillende therapeuten die faalangst behandelen. Klik hier. 

faalangst

Faalangst symptomen 

Denk je dat je last hebt van faalangst? Herken hieronder de verschillende symptomen en kenmerken van faalangst. De effecten kunnen lijken op angst: 

  • verhoogde hartslag;
  • zweten;
  • moeilijke ademhaling;
  • vaak zenuwachtig;
  • spanningen in spieren;
  • je bent erg alert;
  • duizeligheid of hartkloppingen.

Daarnaast heeft faalangst ook nog meerdere specifieke kenmerken, waaronder:

  • vaak stotteren, blozen of moeilijk praten;
  • lager zelfbeeld;
  • negatief denken;
  • jezelf bekritiseren;
  • extra hard of lang werken;
  • uitstelgedrag;
  • lang werken aan hetzelfde;
  • je vind het lastig om keuzes te maken;
  • je slaapt slecht.

Heb je last van faalangst in je dagelijkse leven? Vind hier een therapeut bij jouw in de buurt.

faalangst